בחודשים האחרונים עסקנו במצבי הקיום האנושיים: בשלושת מצבי החומר (הגונות)  ובחמשת המכאובים הקיומיים (קלשות).

נושא החודש היאמות נותן למעשה את הכיוון שהיוגה מציעה לנו של כללי מוסר שעוסקים בהיבט של בין הפרט לחברה. למעשה היוגה מציעה לנו מרחב תחום בדמות יאמות וניאמות (עליהן נדון בחודש הבא) המרחב התחום הזה שומר עלינו להיות במקום מכבד וחיובי שבו היוגה יכולה לפרוח ולשגשג.   יאמה הוא האיבר הראשון מתוך שמונת האיברים של גוף היוגה. ליאמה משמעויות רבות..יכולה להתפרש כ"משמעת" או כ"רסן" יאמה יכולה להתפרש כסוג של גישה או התנהגות מודעת ונרכשת. ביוגה סוטרה לפטנג'לי מוזכרות חמש יאמות שונות, כלומר חמישה דפוסי התנהגות או מערכות יחסים בין הפרט לעולם החיצוני.  היאמה ה-1 היא 'א-הימסה' (אי פגיעה) הימנעות מאלימות, הימנעות מפגיעה, הימנעות מדיבור לא יאה. הלוא פגיעה יכולה להתרחש בדיבור, מעשה ואף במחשבה. האימון הוא איך לא להרע לעצמנו ולאחרים ועוד יותר מזה הכוונה היא לנהוג באדיבות, חביבות והתחשבות באנשים ובדברים אחרים. כשאנחנו עוינים ואלימים כלפיי עצמנו – נהיה אלימים ועוינים לסביבתנו. כך שהריפוי מתחיל בתוכנו…זוהי הזמנה לעשות שלום בתוכנו. לסלוח לעצמנו כי כשאנו כועסים ולא חומלים על עצמנו זה מביא לפגיעה עצמית. כדי לסלוח לעצמנו אנו צריכים לקבל את עצמנו כפי שאנחנו על המגרעות וחוסר השלמות והמושלמות – זהו תהליך וזוהי ה'עבודה'..  היאמה ה-2 היא סאטיה (אמירת אמת) לנהוג בכנות. לא לשקר. השקר גורם לבלבול ומונע קבלת הנחייה דרך בהירות. נשאלת השאלה האם לומר את האמת בכל מחיר? גם כשהאמת פוגעת באחר? עלינו לשקול ולדייק את המילים שאנחנו אומרים, איך לומר אותם וכיצד הם ישפיעו על אחרים. אם לאמירת אמת יש השלכות שליליות על אדם אחר, מוטב לא לומר כלום. במהאבהארטה, האפוס ההודי הגדול, כתוב: "דבר אמת שהיא נעימה. אל תדבר אמת שאינה נעימה. אל תשקר, אפילו אם השקרים נעימים לאוזן. זהו החוק הנצחי, הדהרמה".  היאמה ה-3 אסטיה (המנעות מגניבה ומחמדנות) לא לקחת אלינו דבר ששייך לאחר…מקביל לדיברה של 'לא לגנוב'.    היאמה ה-4 ברהמצ'ריה (ריסון התשוקה המינית) ניתוב האנרגיה המינית ליצירה נכונה, מתינות בכל הפעילויות החושניות, מבלי להתעכב עליהן, מאפשרת מחויבות ונאמנות לבן או בן הזוג במערכת יחסים המאופיינת בתמיכה הדדית.  היאמה ה-5 והאחרונה אפאריגרהא (אי הצמדות – אי אגירה) אפריגהה פירושה לקחת רק את מה שהכרחי, ולא לנצל את המצב. כלומר לא להיות 'חמדניים' מאד מובן להשתמש בחפצים אך לא לאפשר לחפצים להשתמש בך. מאד רלבנטי לנושא האקולוגי של חפצים יד 2 ומחזור של דברים…